Nickolai Jørgensen er indehaver af Kids Coolshop i Vordingborg, som han har haft siden 2015, hvor han overtog den fra sine forældre. Han har været en tur forbi ”Fokus på…” til en snak om erhvervslivet, og det at drive virksomhed gennem krisetider og nye tendenser.
Det har været lidt af en rutchebanetur at drive forretning igennem flere kriser, først under corona, og nu igennem energikrisen. ”Det har været hårdt, men også lærerigt. Det er også fedt at drive forretning selv, og turen op til har jo været fantastisk.” fortæller Nickolai om at komme igennem corona.
Nickolai fortæller om hvordan han selv og personalet måtte tilpasse arbejdet og butikken, da der blev lukket ned i Danmark. Det vigtigste for Nickolai var at børnene stadig skulle have en god oplevelse, når de kom i butikken.
Når man driver butik, så handler det om at tænke nyt og turde prøve ting af. Det gjorde Nickolai blandt andet, da han sammen med forældrene for flere år siden tog børnetøj ind i sortimentet i den eksisterende legetøjsforretning. ”Det holder folk i butikken lidt længere, fordi mor gerne vil kigge på tøj.” fortæller han.
I Kids Coolshop lader de sig inspirere meget af trends og hvad kunderne efterspørger. De nye sociale medier som TikTok gør at man må være omstillingsparat og reagerer hurtigt, når der dukker nye trends op.
”Vi kan ikke forudse hvad der lige bliver et hit på TikTok hen over natten. Så tager vi kontakt direkte til producenten og får det fløjet hjem.” fortæller Nickolai.
En mere attraktiv handelsgade
For Nickolai er en attraktiv handelsgade afgørende for at folk har lyst til at handle i byen, og det kan godt være en udfordring ifølge ham. Der skal arbejdes på at forbedre åbningstider, og så er det vigtigt at der sker noget i byen.
Det, mener Nickolai, er noget alle de erhvervsdrivende selv har et ansvar for.
”Alle butiksejere skal nive sig i armen og tænke ’hvad kan vi byde ind med’. Det er vigtigt, for folk vil gerne have at der sker noget i byen. Der sker jo rigtig meget i Vordingborg, men der er mange der ikke ved, hvad der sker.” fortæller Nickolai.
Se hele afsnittet, og hør Nickolais bud på hvordan man kan skabe mere opmærksomhed og holde kunderne lokalt.