Når turisterne ankommer til Møn denne sommer, bliver de som noget af det første mødt af en ny kampagne. Budskabet er, at gæster på Møn skal passe godt på øens natur og ikke sætte spor efter deres besøg.
”Don’t mess with Møn” og ”Hold Møn smuk”. Det er nogle af budskaberne, som gæster på Møn denne sommer vil blive mødt af, når en ny kampagne, ”Harmøni”, skal guide sommerens gæster og minde dem om, at de besøger en destination med unikke naturområder, som skal beskyttes.
Turisme og naturbeskyttelse er ikke nødvendigvis i strid med hinanden, men det kræver, at både aktører og gæster udviser omtanke og er indstillede på at skabe ”Harmøni” mellem gæstens oplevelse og den særlige natur.
Det er Møn UNESCO Biosfære og en række biosfæreambassadører, der har arbejdet med kampagnen, og her har det også været vigtigt, at mønboerne er en del af fortællingen og viser sig som det gode eksempel.
Beskytte sårbar natur
”For os frivillige har det været vigtigt, at vi selv går foran og er i Harmøni. Vi kan kun stille krav til vores gæster, hvis vi selv i hverdagen tænker over, hvordan vi er med til at beskytte vores sårbare natur,” siger HC Gravesen, der er en af de biosfæreambassadører, der har været aktive i hele forarbejdet til Harmøni-kampagnen.
Visit Sydsjælland & Møn er også med til at brede kampagnen ud og vil med kampagnen søge at tale til og tiltrække turister, der er indstillede på at tage del i naturbeskyttelsen af Møn: De ”rigtige” turister for Møn. Når gæsterne forlader Møn, må de gerne være blevet klogere på, hvordan de selv er med til at passe på naturen. At være modelområde og skabe læring og oplysning er et vigtigt element i at være UNESCO biosfæreområde.
”Vi er rigtig glade for vores turister på Møn. De skaber omsætning, liv og arbejdspladser. Derudover vil vi også gerne møde dem med en forventning om, at de vil være med til at passe på vores UNESCO-certificerede natur, når de kommer på besøg, og at de gør sig umage for at undgå at sætte varige aftryk efter deres besøg,” siger borgmester i Vordingborg Kommune Mikael Smed.
Gæster på Møn kommer blandt andet for at opleve en af Danmarks smukkeste og mest besøgte naturattraktioner – Møns Klint – og vandreruten ”Klintekongens Rige”, som er udnævnt til Europas bedste. Derudover trækker den ”Dark Sky”-certificerede nattehimmel og UNESCO Biosfære-udnævnelsen af hele øen også mange turister til. Vordingborg Kommune har også ansøgt om at få Møns Klint optaget på UNESCOs Verdensarvsliste. Hvis det lykkes, vil det sandsynligvis trække flere besøgende til øen de kommende år.
Kampagnen består af forskellige fysiske materialer blandt andet plakater, stickers, badges mv. De forskellige produkter, som indgår i kampagnen, er fremstillet så bæredygtigt som muligt. Fx er produktionen af plakaterne underlagt en af verdens strengeste miljøcertificeringer ”Cradle-to Cradle” og de planlagte badges bliver fremstillet af stivelse og er derfor 100% bionedbrydelige, når nålen klippes af.
Også digital kampagne
Udover de fysiske materialer lanceres også en digital kampagne på de sociale medier målrettet både danske og tyske turister.
Når kampagnen er skudt godt i gang, vil mønboere og turister blive mødt af en række indsatser, som på hver deres måde vil bidrage til en mere ”harmønisk” ø. ”Vi håber, at alle vil modtage og tage del i alle de gode initiativer, som vil blive en vigtig del af implementeringen i de kommende år” siger biosfærekoordinator Katrine Dietrich.
Kampagnen ”Harmøni” præsenteres på et pressemøde i Fængselsgården i Stege torsdag den 20. juni kl. 15.30-18. Udover at få mulighed for at nærstudere kampagnens forskellige produkter, kan man også møde folkene bag kampagnen blandt andet de lokale Biosfæreambassadører.