Midt i Storstrømmen rejser vartegnet for den nye Storstrømsbro sig 102 meter i vejret. Broens pylon er støbt færdig.
Den står på et 34 x 42 meter stort fundament med en vægt på 12.000 tons placeret på havbunden med få centimeters nøjagtighed, og med en vægt på cirka 32.000 tons og 102 meter målt fra vandoverfladen er den nye Storstrømsbros pylon en spektakulær konstruktion.
Pylonen har en vigtig funktion. Den nye Storstrømsbro med de to gennemsejlingsåbninger er nemlig en skråstagsbro, hvilket betyder, at brodækket er hængt op i én pylon. I begge sider af pylonen skal der således fastgøres 18 kabler såkaldte stag, som skal bære de 160 meter lange gennemsejlingsfag tættest på pylonen.
Helt særlig pylon
”Normalt taler vi om store milepæle. I det her tilfælde kan man måske sige, at det er en høj milepæl, for pylonen har en højde på 102 meter målt fra vandoverfladen. Pylonen er helt særlig, for den er blevet støbt in situ i midten af Storstrømmen, så det har krævet masser af planlægning at kunne støbe ude på vandet og i højden. Det er fantastisk, at broens pylon nu er støbt færdig, og entreprenøren, SBJV, kan begynde at montere broens stag,” siger projektchef Niels Gottlieb.
Den 102 meter høje pylon er modsat broens øvrige bropiller støbt ’in situ’, dvs. støbt på stedet.
Indtil skråstagene er monteret bliver de to gennemsejlingsfag understøttet af midlertidige brosøjler på begge sider af pylonen. Understøtningerne bliver fjernet, når gennemsejlingsfagene bliver båret af pylonen.
Den nye bro får en gennemsejlingshøjde på 26 meter som den eksisterende Storstrømsbro og Farøbroen.