Præstø Privatskole ligger helt i top på den årlige liste over skolernes undervisningseffekt. Det vil sige, hvor god en skole er til at øge sine elevers karaktergennemsnit i forhold til elevernes baggrund. Den lille skole placerer sig som nr. 32 ud af landets ca. 1.400 skoler og er den bedst placerede af alle skoler i Vordingborg Kommune.
Det glæder den lokale skoleleder, Henrik Kjøller.
”Jeg er meget stolt over skolens flotte placering på listen over, hvor gode landets skoler er til at løfte eleverne. Det er resultatet af, at vi er ambitiøse på alle elevernes vegne og arbejder målrettet for at få dem til at trives, så de kan præstere bedst muligt,” forklarer Henrik Kjøller.
Fokus på trivsel
Det er netop skolens store fokus på trivsel, som Henrik Kjøller fremhæver som opskriften for at lykkes med god læring.
”Vores skole har et spor fra 0.-9. klasse, så alle eleverne kender og leger med hinanden på tværs af årgangene. Lærerne har hold i den enkelte elev og gør, hvad der skal til for at sikre, at eleven bliver godt forberedt til en ungdomsuddannelse,” siger Henrik Kjøller.
Også de små klassekvotienter har ifølge skolelederen en positiv indflydelse på undervisningseffekten.
”Det er langt fra alle vores elever, der kommer fra akademikerhjem, og som taler politik eller matematik med familien over aftensmaden. Derfor er den nære relation til læreren yderst vigtig, og vi har sat et gennemsnitligt loft på ca. 20 elever i klassen. Det giver læreren overblik og mulighed for at tage hånd om den enkelte elev både fagligt og socialt,” understreger Henrik Kjøller.
Stort spring
Med den flotte placering på listen har Præstø Privatskole taget et spring fra plads nr. 385 til nr. 32. Skolelederen kan ikke konkret sige, hvad der har været springbrættet for skolen.
”Jeg bemærker, at vi generelt ligger omkring den øverste fjerdedel, men det er svært at pege på den konkrete årsag til, at vores skole placerer sig helt i top i 2018”, siger Henrik Kjøller og henviser til Folkeskolebladets undersøgelse, der viser en tendens til, at alle skoler rykker op og ned på listen.
Undersøgelsen er lavet af Tænketanken CEPOS på baggrund af tal fra Undervisningsministeriet.
”Der er en betydelig forskel på præstationerne i landets svageste og landets stærkeste skoler. Den stærkeste skole har opnået elevpræstationer, som ligger godt halvandet karakterpoint højere, end hvad den svageste skole har opnået med elever med en tilsvarende socioøkonomisk baggrund,” fortæller Henrik Christoffersen, der er forskningschef i Cepos.
Samme mønster findes i Vordingborg Kommune, der placerer sig i et spænd fra nr. 32 til nr. 1.342 blandt landets 1.400 skoler.
Kilde: Præstø Privatskole
